Forma na lata

Forma na lata

Gdy zbliża się lato wielu z nas zaczyna myśleć o przygotowywaniu swojej formy, by prezentować się jak najlepiej w słoneczne dni. A gdyby tak dbać o nią już zawsze?

Dlaczego tak trudno jest wprowadzić regularny ruch i odpowiednie odżywianie?

W dzisiejszym świecie nasz dzień wypełnia głównie praca i obowiązki domowe. Często cierpimy na brak czasu dla siebie lub gospodarujemy nim niewłaściwie. Rano spożywamy śniadanie w biegu. Pomiędzy różnymi zajęciami naszą uwagę przyciągają przekąski. Korzystną sytuacją jest, gdy znajdziemy czas na pożywny obiad, jednak często zdarza się, że zjadamy cokolwiek, byleby zaspokoić głód. Następnie wracamy do domu i na koniec dnia najadamy się do syta.

A co z kwestią ruchu?

Często nasza praca to praca siedząca, dojeżdżamy do niej samochodem lub autobusem również w pozycji siedzącej. Po powrocie do domu często zdarza się tak, że spędzamy czas na kanapie przed telewizorem. 

Dotychczasowe badania przeprowadzone za pomocą kwestionariusza IPAQ potwierdzają, że coraz więcej ludzi na całym świecie prowadzi siedzący tryb życia. Podobne problemy mają Europejczycy, Brazylijczycy, Kolumbijczycy czy Amerykanie. Średnio ponad jedna czwarta ludzi uznaje się za nieaktywnych fizycznie (w ogóle), a ponad 30% za tych, którzy nie osiągają norm rekomendowanych przez Centers for Disease Control and Prevention oraz American College of Sports Medicine.

Jakie są konsekwencje siedzącego trybu życia?

Siedzenie spowalnia metabolizm węglowodanów, zmniejsza poziom lipazy lipoproteinowej, glukozy mięśniowej, aktywność transporterów białek, a także zaburza metabolizm lipidów. Ogranicza pojemność serca i ogólnoustrojowy przepływ krwi, jednocześnie zmniejszając wrażliwość na insulinę. 

Może to doprowadzić do:

  • zwiększenia ryzyka śmiertelności z powodu chorób układu krążenia i nowotworów;
  • podniesienia prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń metabolicznych, takich jak cukrzyca i nadciśnienie;
  • zaburzeń mięśniowo – szkieletowych, takich jak ból stawów i osteoporoza;
  • zaburzeń psychicznych – depresji oraz upośledzenia funkcji poznawczych.

Jakie są konsekwencje nieprawidłowego odżywiania?

To jak się odżywiamy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie, tempo przemiany materii i procesy trawienia. Prawidłowe odżywianie pomaga nam zachować witalność na długie lata, podczas gdy złe niesie ze sobą szereg negatywnych skutków, m.in.:

  • Złe samopoczucie
  • Zaburzenia trawienia i wchłaniania składników pokarmowych
  • Choroby dietozależne: cukrzyca, nowotwory przewodu pokarmowego, nadwaga, otyłość, choroby układu krążenia

Co zrobić by to zmienić?

Zarówno w przypadku siedzącego trybu życia jak i nieprawidłowego odżywiania dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie zdrowych nawyków. 

Zamiast sięgania po przekąski możemy poświęcić trochę czasu na zorganizowanie sobie zdrowego odżywiania. Gdy brakuje nam czasu w ciągu dnia, warto poświęcić chwilę wieczorem i  przygotować posiłek na następny dzień. Powinien być on złożony z jak najmniej przetworzonych składników, a zamiast kuszących słodkich smakołyków sięgajmy po zdrowe owoce i warzywa. Niezdrowe napoje zamieńmy na życiodajną wodę.

Podczas pracy róbmy sobie przerwy na chwilowy ruch. Wielu z nas korzysta dzisiaj z zegarków, które dają nam znać, o zbyt długim czasie w bezruchu. Nie ignorujmy tej informacji. Wystarczy wstanie, wykonanie kilku ruchów w celu rozciągnięcia ciała, zrobienie paru kroków np. po filiżankę herbaty.

W wolnym czasie zamiast siedzenia na kanapie wybierajmy aktywny odpoczynek, w postaci np. spacerów, wycieczek rowerowych.

Wykonujmy obowiązki domowe. Sprzątanie czy praca w ogrodzie również dostarcza nam sporą dawkę ruchu.

Wybierajmy schody zamiast windy. Taki sposób treningu wpłynie korzystnie na siłę naszych mięśni i na wydolność naszego organizmu.

Jaki jest zalecany poziom aktywności fizycznej?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby dorośli w wieku od 18 do 64 lat wykonywali w tygodniu co najmniej 150 – 300 minut ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności albo 75 – 150 minut o wysokiej intensywności. 

Jakie efekty przynosi nam aktywność fizyczna?

  • poprawia nastrój – wzrasta produkcja tzw. hormonów szczęścia – endorfin
  • powoduje obniżenie poziomu cukru we krwi,
  • reguluje przemianę materii,
  • obniża ryzyko powstawania zaburzeń sercowo-naczyniowych,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • zapobiega osteoporozie,
  • wzmacnia system immunologiczny,
  • pomaga utrzymać prawidłową wagę ciała,
  • zwiększa sprawność mózgu,
  • redukuje stres,
  • działa przeciwstarzeniowo,
  • poprawia funkcjonowanie stawów,
  • ZDROWĄ, PIĘKNĄ SYLWETKĘ,
  • i wiele innych

Nie czekajmy na dobry moment czy kolejne wakacje!

Dbajmy o swoje zdrowie ZAWSZE, bo mamy je tylko jedno.

Zobacz jak możesz je wspomóc u nas, klikając w naszą OFERTĘ

📞  730 174 307

FemmeMED

Ul. Rzeczna 8/1 Kraków

Ul. Raciborska 17 (Pasaż Ruczaj)