wada postawy

Warning: Undefined variable $label_below_html in /home/klient.dhosting.pl/peramarta/femmemed.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/includes/class.post.php on line 1458

Wróćmy na moment do problemu jakim jest wada postawy. Wspominaliśmy o niej w ostatnim wpisie. Mgr Adrianna Wójcik doszła w nim do wniosku, że nie ma czegoś takiego jak idealna postawa ciała. Wada postawy to nie diagnoza! To sygnały/znaki od organizmu, które pokazują specjaliście gdzie możliwie leży problem.

W tym artykule dowiemy się, jak odkryć , czy z naszą postawą faktycznie dzieje się coś złego i co zrobić by wpłynąć na nią pozytywnie.

Jak odkryć, że muszę coś zrobić ze swoją postawą?

  1. Jeżeli w swoim wyglądzie zauważysz znaczną asymetrię jakiejkolwiek z części ciała to znaczy, że nie używasz go w całej okazałości. A ta część ciała pozostaje w dysfunkcji. Prawdopodobnie, gdy wykonasz dany ruch w obrębie tej asymetrii to zakresy ruchomości będą różne. 
  2. Jeżeli w danym ruchu w którąś stronę poczujesz różnicę (jedna strona będzie miała ograniczenie ruchomości a druga nie lub w jedną stronę będzie łatwiej a w drugą trudniej) to oznacza, że ta część ciała pozostaje w dysfunkcji. Może to być ograniczenie ruchomości lokalnie (w jednym stawie), globalnie (w wielu stawach (które są ze sobą współzależne w danym ruchu) lub złożenie (w różnych szlakach). 
  3. Jeżeli posiadasz swoje przyzwyczajenia, ulubione pozycje, ulubione zachowania, coś przychodzi Ci z łatwością, ale posiadasz też zachowania i pozycje, których nie lubisz i wykonujesz z trudem to oznacza, że potrzebna jest tam pomoc a mianowicie ruch

Bo wszystkie wymienione powyżej sytuacje wykazują braki w ruchomości struktur, a jak dobrze wiemy RUCH TO ZDROWIE, więc w te miejsca należy wprowadzić ruch.

ruch

Praca z postawą może być też czasem użyteczna w zmniejszaniu irytacji/drażnienia bolesnych tkanek lub podczas nauki technik ruchowych i umiejętności motorycznych.

Ludzie są dynamiczni. Postawa jest dynamiczna. Ludzie nie są statyczni i nie powinni być. Nie obawiaj się przyjąć jakiejkolwiek pozycji, nawet jeśli kanon twierdzi, że jest to „nieprawidłowe i złe”. Nie forsuj się by ciągle przyjmować „dobrą” pozycję. To jest proste. Jeśli Twoje stawy, narządy i tkanki się nie poruszają to NIE BĘDĄ ZADOWOLONE tym faktem i tyle! Albo aż tyle.

Złota rada - postawa

Możesz przyjmować taką pozycję jaką chcesz, ale nie utrzymuj jej zbyt długo! Pozostań aktywny, nie bądź statyczny!

Co zrobić z wadą postawy?

Przede wszystkim nie zmieniajcie swojej postawy tylko ze względu na to, że nie wchodzicie w kanony. Zmieńcie postawę po to, aby zniwelować poważny problem, który jest przyczyną tego co widzicie. Prawdopodobnie wada postawy to pierwszy sygnał. Nawet jeżeli nie ma objawów a wyniki badań nie wychodzą źle to nie oznacza, że nie ma problemu. Oznacza, że problem JEST a objawy i wyniki badań JESZCZE nie są złe.

Wada postawy nie jest jednoliniowa. To są szlaki dysfunkcji i kompensacji. Dlatego ważne jest znalezienie przyczyn i rozpracowanie ich technikami manualnymi, ale także technikami ruchowymi- lokalnymi i globalnymi. Prawdopodobnie dojdą do tego również reedukacje- oddechu, bądź chodu. 

Postawa też nigdy nie będzie symetryczna. Wiadomo, dążymy do tego by korzystać z ciał w jak najbardziej symetryczny sposób, ale zmiany, które widzisz są tymczasowe, ponieważ ciało z każdą sekundą zmienia się DYNAMICZNIE.

postawa ciała

Najlepszy przepis na zdrowie

  • zarządzanie nastrojem i stresem
  • dobry sen
  • bycie codziennie aktywnym
  • trening siłowy
  • picie wody
  • zbilansowana dieta
  • pozytywne relacje

 

P.S.:
NAJLEPSZĄ postawą jest ta, która jest NASTĘPNA.

Autor: mgr fizjoterapii Adrianna Wójcik

Chcesz sprawdzić czy z Twoją postawą jest wszystko w porządku? Umów się na wizytę w FemmeMED!

+48 730 174 307

wada postawy